Фізкультурно-оздоровча робота


Здоров'язбережувальні технології

в малокомплектному закладі дошкільної освіти

Одне з голов­них завдань дошкільного закладу — така організація навчально-виховного процесу, за якої не лише зберігатиметь­ся високий рівень розумової працездатності вихо­ванців, а й зміцнюватиметься їхнє здоров'я.
Сьогодні проблеми збереження здоров'я дітей набувають особливої актуальності, оскільки деда­лі помітнішою стає тенденція до погіршення його стану.
Обсяг пізнавальної інформації, яку отримують малюки в дошкільному дитинстві, постійно зростає. Відповідно зростає і розумове навантаження. А це нерідко призводить до перевтоми, що негативно позначається на стані здоров'я дітей.
Сутність здоров’я є стан повного фізичного, душевного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб чи фізичних вад. Отже, в поняття «здоров’я» включені всі складові здоров’я дитини: фізичне, психічне, соціальне і духовне.
Фізичне здоров’я дитини – це такий стан її організму, коли показники основних фізіологічних систем перебувають у межах норми й адекватно змінюються в процесі її взаємодії з навколишнім середовищем, гармонійна взаємодія всіх органів і систем.
Психічне здоров’я – це внутрішньо системна основа соціальної поведінки, яка відображає стан мозку, коли його вищі відділи забезпечують активну інтелектуальну, емоційну і свідомо вольову взаємодію з навколишнім середовищем.
Соціальне здоров’я визначає здатність дитини оптимально взаємодіяти, контактувати з дорослими та  однолітками в різних життєвих ситуаціях.
Духовне здоров’я дитини – це усвідомлення взаємозв’язку «Я» – частина природи і суспільства, прояв морально-вольових рис характеру в творчості, віра у вищі духовні цінності, відповідальність перед іншими, безкорисливість.
В умовах дитячого садка вихователі можуть впроваджувати різноманітні оздоров­чі та профілактичні технології іннова­ційного та здоров'язбережувального характеру. Важливо при цьому врахо­вувати індивідуальні особливості вихо­ванців.
Практика показала ефективність оздоровчих технологій, а саме: арт-терапії, піскової терапії, ігрової та казкотерапії, сміхотерапії, музичної терапії, кольоротерапії тощо. Терапія означає "лікування". Але в умовах дитсадка впровадження таких техно­логій передбачає профілактику різних захворювань, поліпшення психоемо­ційного стану дошкільнят.
Використання різних як сучасних, так і давніх технологій збереження здоров’я вимагає від педагога:
        точних знань про вплив оздоровчих технологій як на організм дитини в цілому, так і на конкретні органи зокрема;
        почуття міри;
        використання лише тих технологій, що відповідають віковим особливостям дітей;
        використання оздоровчих засобів у системі фізичного виховання дітей.
  співпраця з батьками та медичними працівниками.
Педагогами нашого закладу розробляються та використовуються різні види здоров’яформуючих та здоров’язбережувальних технологій.
Коригуюча гімнастика
У кожне фізкультурне заняття  включаємо  1-2 вправи коригувального характеру на профілактику або корекцію постави дітей. А у вступну ходьбу – елементи ходьби на п’ятках, носочках, на зовнішньому та внутрішньому боках стопи.
Ці заходи запобігають викривленню хребта, сприяють правильному формуванню його згинів і компенсують вади постави, зміцнюють м’язи ступнів, сприяють профілактиці плоскостопості.
Проблеми пов’язані з хребтом зумовлюють низку розладів інших функціональних систем організму, призводять до серйозних захворювань, можуть бути причиною головного болю, болю в руках та ногах, розладів шлунка…
Отже,  краще регулярно виконувати коригуючі вправи, ніж потім лікувати весь організм.  
Для профілактики плоскостопості педагогами виготовлено багато атрибутів – це найрізноманітніші ребристі дошки, килимки для ходьби, стрибків, доріжки   здоров’я, найрізноманітніший мілкий інвентар для захвату пальцями ніг.
Дихальна гімнастика
Дихальні вправи є важливою складовою комплексного виховання та навчання дітей, вони допомагають навчити дитину правильно дихати. У процесі повноцінного фізіологічного дихання забезпечується інтенсивне вентилювання легенів,очищення їх від бактерій та мікробів, які і спричинюють швидкий розвиток хвороби і якісний доступ кисню через кров до тканин по всьому організмі; відбувається профілактика нежиті та респіраторних захворювань, адже саме у носовій порожнині повітря стає вологішим, чи, навпаки, сухішим.
Воно охолоджується чи зігрівається, очищується від пилу, який залишається на маленьких волосинках носових пазух. Одночасно з цим подразнюються і рецептори регуляції активності та кровообігу головного мозку, порушення яких досить часто призводить до появи підвищеної тривожності, пригнічення, розладів сну. 
Під час виконання дихальних вправ, звертаємо увагу, що потрібно обов’язково дихати носом, а видихати ротом, що сприяє розвитку дихальної мускулатури, особливо м’язів, що забезпечують глибокий видих. Це дозволяє не лише швидко ліквідувати кисневий голод, а й загартувати організм. Вчимо дітей, що піднімання рук, їх розведення, виправлення тулуба супроводжуються вдихом. Нахили, повороти, зведення рук, присідання – видихом.
Дихальна гімнастика буде успішною, якщо дихати із задоволенням, концентрувати свою увагу на дихальних вправах, виконувати кожну вправу не довше, ніж вона приносить задоволення. А також проводити її у вигляді ігор: надування повітряних кульок, пускання мильних бульбашок, ігри з пищавками, вітрячками різних розмірів та форм, гра на дитячих музичних інструментах та ін..
Фітболгімнастика
Нетрадиційна методика  фітболгімнастики є чи ненайпростішою у застосуванні та викликає велике емоційне задоволення у дитини.  Фітболгімнастика включає виконання гімнастичних вправ на великих еластичних м’ячах різного діаметру і конфігурації. Вони допомагають створити позитивну емоційну атмосферу, викликати жвавий інтерес у дітей до виконання фізичних вправ і рухів.
Спільна робота рухового, зорового і тактильного аналізаторів, що включаються при виконанні вправ з м’ячем, підсилює якість виконання рухів. 
Рухові дії з гімнастичними м’ячами зміцнюють м’язи спини й черевного пресу, але головне формують навички правильної постави. Крім того, така діяльність сприяє вдосконаленню функцій рівноваги і рухового контролю, а також зміцненню та розслабленню груп м'язів і можуть бути використані для тренування серцево-судинної та дихальної систем.
Точковий масаж
Точковий масаж як елемент психофізичного тренування сприяє розслабленню м'язів і зняттю нервово-емоційної напруги. Застосовується найчастіше з метою поліпшення протікання нервових процесів шляхом дії на деякі активні точки. В основному це самомасаж активних точок на підошві і пальцях ніг, деяких точок на голові і вухах, а також на пальцях рук.
Точковий масаж підвищує захисні властивості слизових оболонок носа, глотки, гортані, бронхів та інших органів. Під впливом точкового масажу організм сам починає «виробляти ліки».  
Під час масажу ще застосовують такі прийоми як погладжування, розтирання, розминання, легке постукування. Та роблячи масаж з дітьми, потрібно весь час гратися( «Живі гірчичники», «Скульптор»).
Психогімнастика
До змісту навчального процесу потрібно включати ігри та вправи з психогімнастики (вступна медитація, спонтанний танок, імітаційні вправи).
Вони допомагають розвивати пластику, координацію рухів, увагу, пам’ять, знімають втому.
Вправи супроводжуються різними текстами, які допомагають дітям уявити той чи інший образ. Релаксація допомагає зміцнити і зберегти психічне здоров’я, попередити розвиток неврозів і нервово-емоційного перевтомлення. Розслаблюючи м’язи, можна вільно змінювати емоційний стан у потрібному напрямку, знімати почуття страху, тривоги, хвилювання.
Пальчикова гімнастика
Серед різноманітних рухливо-оздоровчих технологій, що впроваджуємо на фізкультурних заняттях, особливе місце належить пальчиковій гімнастиці.
За твердженням великого німецького мислителя І.Канта, рука є головним мозком, який нібито вийшов на поверхню. Дрібні м’язи руки подібні вищим відділам кори мозку, які забезпечують роботу думки і функції мовлення.Робота над гнучкістю та силою кистей рук впливає рефлекторно на всі внутрішні органи.
Так регулярна розминка великого пальця підвищує функціональну діяльність головного мозку, тонізує весь організм. Подібний вплив вказівного пальця – він зміцнює шлунок, середній – кишечник, безіменний – печінку, мізинець – серце.
Гімнастика для очей
Гімнастика для очей дозволить покращити зір та тренувати їх м'язи. Щоденне виконання вправ для очей слід ввести в звичку для профілактики, збереження гостроти зору та зменшення напруги стомлених очей дошкільнят. Комплекс вправ очної гімнастики відмінно тренує очний м’яз, покращуючи якість зору, знімає втому. 
Гімнастика пробудження
Після сну рухливість суглобів обмежена. Тому ми підбираємо цікаві вправи, які діти роблять в ліжку, щоб відновити рухливість суглобів.
Гімнастика пробудження триває не більше 5 хв, але надовго поліпшує працездатність і настрій дітей.
Образотерапія
Образотерапія – лікування мистецтвом. Відносно новий метод психотерапії, який досить широко ви­користовується і в роботі з дошкільнятами. Образотерапія поєднує використання різних видів образотворчості: малюнка, живопису, монотипії, мозаїки, колажу, ліплення тощо.
Ще древні мудреці вважали, що мистецтво і твор­чість лікують душу і тіло.
Образотворчість — творчий акт, що дозволяє дітям від­чути радість звершень, свою здатність діяти самостій­но, бути самим собою, виражаючи вільно свої почуття і переживання мрії та надії.
Саме це і дозволяє нам використовувати образотворчість в терапевтичних цілях. Малюючи, дитина вивільняє свої почуття та переживання, бажання та мрії, перебудовує своє ставлення до різних ситуацій, безболісно зустрічається з деякими страшними, неприємними і травму­ючими образами.
Творча робота нерозривно пов'язане з емоціями за­доволення, радості, захоплення. Образотерапія, таким чином, виступає як спосіб усвідомлення своїх можли­востей та оточуючої дійсності, як спосіб моделювання взаємин і вираження різних емоцій, в тому числі і не­гативних.
Усі види мистецтва мають оздоровчий вплив на здоров'я дітей. Так, усім дітям необхідне щодня малювання, аплікація, ліплення, особливо з елементами фантазування. Не бажання малюка малювати має насторожити до­рослого, змусити замислитися  про причину відмови.
Кольоротерапія
«Діти дуже люблять колір. Він дуже добре впливає на них, і тому колір можна використовувати у створенні умов життя дітей і тієї атмосфери, якою ми хочемо їх оточити» (Ю.Томін). Т.Глушанок, Л.Волкова підкреслюють цілющу силу кольору: усвідомлення впливу кольору на організм людини спричинило його використання в профілактиці й лікуванні захворювань.
Вчені доводять, що в емоційно-психічній діяльності червоний колір викликає активність емоцій, тому для активізації процесів росту дитини та її опорно-рухового апарату червоний колір дуже корисний. Дія рожевого кольору знімає будь-яку депресію, відволікає від негативних емоцій, сприяє активізації захисних сил при різних видах захворювань. Синій (колір неба) – заспокоює дитину, допомагає справитися з емоційним хвилюванням, сприяє натхненню. Жовтий колір є відмінним санітаром, очищує весь організм від токсинів, зміцнює центральну нервову систему.
Отже, як спосіб фізичного виховання дітей ми використовуємо кольоротерапію, кольорове оформлення групи, спортивного інвентарю. Для створення оптимального кольорового режиму добираємо ігровий матеріал різного кольору, що допомагає вирішити завдання стабілізації фізіологічних функцій дітей.
Сміхотерапія
У народі кажуть: «Сміх — це здоров'я». Справді,  він допомагає зняти стрес, підняти настрій, спри­яє виділенню потрібних гормонів в організм, задіює м'язи обличчя та тіла людини.
Сміх позитивно впливає на фізичний розвиток дітей. Дві тисячі років  тому Гіппократ в одному з творів акцен­тував увагу на користі сміху,  розглядаючи його як лікувальний засіб. Сьогод­ні сміхотерапія практикується в усьому світі.
Виявляється, сміх буває різним: веселим і отруй­ним, радісним і сумним, розумним і недоречним, іронічним і щирим, цинічним і сором'язливим. І не кожен сміх позитивно впливає на наше здоров'я.
Окрім того, сміх як важливий спосіб дихання, за якого вдих подовжується, а видих, навпаки, скоро­чується, дає легеням можливість повністю звільни­тися від повітря. Він також знижує частоту ритму серця, нормалізує артеріальний тиск, сприяє виробленню життєво необхідних гормонів радості. Реакція імунної системи на сміх прямо протилежна реакції на стрес. Навіть саме промовляння «хі-хі», «хо-хо», «ха-ха» дає клітинам імунної системи команду атакувати чужорідні для них тіла — віруси, злоякісні клітини тощо. Тому сміх рівнозначний прогулянці по лісу чи кисневому коктейлю. Але цим позитивна дія сміху не вичерпується.
Якщо вам бракує часу на повноцінний відпо­чинок, застосуйте сміхотерапію. Адже сміх знімає напруження з 80 груп м'язів, задіює практично всі м'язи обличчя, при цьому підвищується їхній тонус, а це поліпшує зовнішній вигляд.
Щоб діти росли здоровими, веселими, ми впро­ваджуємо в освітньо-виховний процес «хвилинки-смішинки», розваги, гуморини, що викликають позитивні емоції. Елементи сміхотерапії використовуємо під час проведення фізкультхвилинок, фізкультпауз чи на перервах між заняттями тощо.
Пісочна терапія
Серед багатьох засобів збереження та зміцнення як фізичного, так і психічного здоров’я дошкільників є ігриз піском.
Пісочна терапія — це спосіб спілкування зі світом і самим собою; спосіб позбавлення внутрішнього напруження, що підвищує впевненість у собі та відкриває нові шляхи розвитку. Пісочна терапія дає можливість торкнутися внутрішнього, справжнього «Я», відновити свою психічну цілісність.
Пісочна терапія як різновид арт-терапії зорієнтована на притаманний кожній дитині внутрішній потенціал здоров’я і сили. Вона акцентує увагу на природному виявідумок, почуттів та настрою в творчості, прийняття дитини такою, якою вона є.
Для дітей — це ігровий спосіб розповісти про свої проблеми, продемонструвати свої страхи та позбавитись їх, а також емоційного напруження. Адже гра для дитини — це необхідна, природна й улюблена діяльність.
Казкотерапія
У спілкуванні й роботі з дітьми є великий простір для творчості. Казкотерапія - ме­тод, який використовує казкову форму для інтеграції особистості, для розширення й удо­сконалення взаємодії дитини з навколишнім світом.
Основний принцип цього методу - ду­ховний, цілісний розвиток особистості ди­тини, турбота про її душу. Турбота про душу (в перекладі з грецької) і є терапія. Через те, що ми використовуємо просту і зрозумілу дитині форму казки, цей метод називається «казкотерапіею».
Казкотерапія спонукає шукати відображення каз­кових подій у поведінці людей, проблемах і спосо­бах їх розв'язання у реальному житті. 
Мета казкотерапії — допомогти дитині побачити не так реальний світ, як те враження, яке він на них справляє, тобто свій внутрішній стан. Щоб описа­ти його, вони шукають у реальному світі аналогії і, оперуючи ними, створюють образи, що відповіда­ють їхнім почуттям. Це називається метафорою. Саме метафоричною мовою говорить наша психіка, а точніше — права півкуля головного мозку. Вчені вважають, що ця півкуля мозку відповідає і за наше здоров'я.
Кожне заняття казкотерапією має закінчуватися обговоренням: «Чого навчила казка?».
Значення мудрої, доброї казки у вихо­ванні дітей важко переоцінити. Адже це не лише скарбничка мудрості, а й невичерпне джерело розвитку емоційної сфери і твор­чого потенціалу дитини.
Ознайомивши дітей із змістом казки, слід розглянути з ними сюжет, визначити характери персонажів, оцінити їхні вчинки.
Варто також запитати, хто з персонажів найбільше сподобався і не сподобався, чому, проаналізувати деякі си­туації, вислови, образи.
Аромотерапія
В нашому закладі широко використовується ароматична терапія. Народний досвід і дослідження вчених довели, що запахи здатні управляти настроєм і працездатністю. Так, наприклад, аромати лаванди й розмарину діють заспокійливо й усувають стан стресу, запах лимона й евкаліпта збуджують нервову систему й підвищують працездатність. Ефірне масло садового чебрецю прекрасно діє на вегетативну нервову систему. Тривале вдихання лаванди забезпечує снотворний ефект, так само, як ромашки, валеріани й меліси. Тому ми з профілактичною метою проводимо 2-3 тижні кожної пори року сон на трав'яних подушечках. Аромат хвої, стрибки на хвойних гілочках використовуємо як тонізуючий засіб.   
Також під час епідемії грипу використовуємо виготовлені батькаминамистаабомедальйони з часнику.
На корекційних заняттях аромотерапія є фоном. ЇЇ поєднуюємо з музикотерапією, казкотерапією. Аромотерапія корисна для дітей тим, що кожна ефірна олія, як зазначають дитячі психологи, увібрала у себе близько 500 рідин, що мають цілющу силу рослин та природи.
Фітотерапія
В оздоровленні наших дітей використовується фітотерапія. Лікарські рослини мають здатність виводити токсичні речовини, підвищують антитоксичну функцію печінки, стабілізують мембрани клітин шлунково-кишкового тракту.
Разом з дітьми заготовляємо цвіт липи. На городі дошкільного закладу вирощуємо ряд лікарських рослин такі як: меліса лимонна, м’ята, ромашка лікарська та ін.. 
Фітотерапію застосовуємо в основному після фізкультурних занять.
Ігрова терапія
 Ігрові технології також мають велике значення в оздоровленні наших дітей. На своїх заняттях ми використовуємо ігрову методику М. М. Шутя. Ритуальні привітання, які супроводжуються потискуванням рук, погладжуванням голови або плечей, підморгуванням, викликають у дітей веселий та бадьорий настрій. Діти залюбки дарують один одному повітряний поцілунок, торкаються носиками чи щічками, завдяки чому збільшується емоційний фон занять.
У грі дитина розвивається як особистість, у неї формуються ті аспекти психіки, від яких буде залежати її майбутнє життя. Адже саме під час гри діти вчаться умінню бути переможцем та умінню справлятися з програшем.
Екотерапія
Екотерапія – лікування за допомогою спілкування з природою. Екотерапія передбачає вплив природних факторів на чутливу і емоційну сфери психіки дитини. Цю психотерапевтическую форму впливу можна використовувати у розвитку мовної діяльності дітей як самостійно, так і в об'єднанні з іншими формами і методами вербального характеру. Спостерігаючи за явищами природи, милуючись красою течії води, блакиттю неба, різними фарбами рослин, ландшафтом рідного краю, відчуваючи запахи квітів, дитина формує образ світу, в якому він живе і розвивається. Цей образ є невід'ємною складовою мовного процесу.
Крім того, що природні засоби діють седативно або збудливо на нервову систему, вони ще здатні служити фоном, допомагати створювати внутрішню програму і конкретний зміст висловлювань дітей. Потім у дітей не тільки розвивається мова, а й змінюється ставлення до оточення. Вони починають відчувати, сприймати і розуміти себе як часточку планети Земля, Всесвіту.
Василь Сухомлинський, не використовуючи в своїй роботі термін «психотерапія» , по суті впровадив у практику її основні методи і форми. Він широко використовував екотерапію у навчанні та вихованні дітей: фототерапію, ароматерапію, фітотерапію. Все це він поєднував з музикотерапією та іншими формами психотерапевтичного впливу. Діти милувалися красою природи, слухали спів пташок, прислухалися до шелесту листя, шуму вітру, спостерігали за фарбами сонця, веселки після дощу, раділи кольорам стиглого винограду і ласували його ягодами і т.п.
У роботі з дошкільнятами ми використовуємо екотерапію з метою позитивного емоційного впливу, досягнення ефекту активізації в мовних та інших психічних процесах, а також поліпшення стану психічного та духовного здоров'я дітей. Для проведення екотерапії використовуємо: хвилинки милування природою, мандрівку екологічною стежиною, спілкування та догляд за рослинами та тваринами в куточку природи та ін..
Висновки
Здоров’я дитини, його охорона, зміцнення та відновлення – одне з основних завдань педагогів дошкільного закладу. Використання оздоровчих технологій допомагає істотно оптимізувати цей процес.  Тому у повсякденному житті дошкільнят  варто використову­вати  якнайбільше оздоровчих технологій, адже вони переважно прості у використанні, дають вихован­цям велике задоволення, а головне — мають ефек­тивний комплексний вплив на формування їхнього здоров'я. Здоров'ятворчі та здоров'язбережувальні технології можна використовувати у різних органі­заційних формах роботи, у повсякденні, інтегруючи їх у різні види діяльності дітей


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

МАЛЕНЬКІ ФІЗИКИ

ДЕНЬ ДОШКІЛЛЯ